Ettersom vi innså at vi ikke hadde tilstrekkelig med hverken vilje, lyst, eller tid, så tok vi kontakt med Busseksperten som da hadde en ansatt, Helge Jakobsen.
Som en ser av dette bildet, så kan Bussexperten levere ulike løsninger, alt etter ønske og økonomiske rammer. Bildet er hentet fra bussexperten.no sine presentasjoner, og er fra en tilfeldig buss og ikke vår.
Vi reiste til Gardemoen hvor Pål Hansen møtte oss. I utgangspunktet så var det bestemt at vi skulle ha bussen, forutsatt at det ikke ble avdekket noe alvorlig under besiktigelse og prøvekjøring. Dersom det ikke ble avdekket noen vesentlige feil, så var det avtalt at vi skulle ta turen fra Gardemoen og til Bjørkelangen for å treffe Helge, noe som ble gjort
Sammen med Helge så ble det foretatt en grov oppmåling av bussen, og det ble diskutert hva som var mulig, hva som var lovlig og generelle prisestimat. Etter en lengre dag hos Helge, satte vi nesen hjemover med mål om å sove på et hotell like utenfor Arendal.
Det skal skytes inn at det å være vandt med en buss uten overheng fremme, og hele 3,3 meter mer buss ble noe overveldende å kjøre med til vi var ferdig med Drammensveien. Husker ikke at vi kjørte gjennom Oslo, da det der var kun fokus på ikke ta med seg alt og andre rundt bussen i mørket.
Etter mye korrespondanse, flere tusen spørsmål til Helge, så endte vi til slutt opp med en endelig løsning som vi ville gå for. I grove trekk inneholdt løsningen:
Vi hadde før vi kjøpte bussen satt opp et budsjett på hva herligheten ville koste til slutt. Allerede ved kjøp av bussen var det budsjettet brukt opp.
Ett nytt budsjett ble satt opp, hvor vi trakk ut kjøpsprisen av bussen, og landet da på et forholdsvis greit beløp. Allerede etter første møtet med Helge måtte dette oppjusteres en hel del.
Når byggingen var ca 50% ferdig, og vi hadde avdekket flere mangler i forhold til hva som ville være fornuftig, så ble budsjettet justert til å bli: vi ser hva det til slutt ender opp på. Og dyrt ble det til slutt, men til gjengjeld så har vi fått en buss som vi er veldig fornøyde med.
Gulvet i dusjen er senket for å få god takhøyde
Når en skal bygge en campingbuss, så har en et fast mål å forholde seg til, og for å få til det en ønsker så er det mye gi og ta, og en rekke kompromisser en må ta.
Eksempelvis det å senke gulvet ned i et lasterom, medfører at en begrenser lasterommet. En må da finne alternativer, enten til den tilgjengelig plassen eller til nye formål som igjen drar med seg nye forhold.
Det ble før byggingen bestemt at ett av de to lasterommene som går i hele bussen bredde, ikke under noen omstendigheter skulle reduseres eller få noen fast installasjon.